Kartiorullalaakerit

Kartiorullalaakerit

Kartiorullalaakerien ulko- ja sisärenkaan vierintäradat sekä rullat ovat kartiomaisia.
Kartiomaisten pintojen kuvitellut jatkeet suppenevat laakerin geometrisella akselilla olevaa pistettä kohti.
Tällä kartiomuodolla saadaan optimaaliset vierintäolosuhteet.
Laakerit ovat tämän vuoksi erityisen sopivia kantamaan yhdistettyjä kuormituksia (säteis- ja aksiaalikuormituksia).
Aksiaalinen kantokyky määräytyy pääasiassa kosketuskulmasta á, joka vastaa ulkorenkaan vierintäradan kulmaa.
Mitä suurempi tämä kulma on, sitä suurempi on aksiaalinen kantokyky.
Kartiokuulalaakerit eivät tavallisesti ole itsestään koossa pysyviä, ts. sisärengas ja rullasto muodostavat oman kokonaisuuden, joka voidaan asentaa erikseen ilman ulkorengasta.